skip to content

Warranty of function and access for radio services, media and teleservices

Quality management

German and European radio broadcasting scenes are endangered and in a state of rebuilding. So far, there are numerous regulations for access, licenses and supervision all bent on keeping the balance between open shop television in order to secure a width of information needed for opinion-forming and at the same time to enable a range of commercially successful programmes. As opposed to this, media services constitute predominantly commercial proposals, teleservices are market-orientated anyway. Commercial channels formally securing the funding of the old media now show diversification through various channels of distribution co-existing side-by-side. Enhanced technical prospects ensure converging forms of utilization and allocation of media services onto multiple channels of distribution.

This kind of diversification induces broadcasting stations to provide programmes increasingly more compliant to the market. Where this is successful the justification of a national television and radio license fee is challenged. This again leads to further pressure to design formats for a broader user stratum und to shift educational formats over to pay TV channels and subscription services. In media sciences these correlations have been examined intensively for a long period of time. Legal rules for the admission of providers, the configuration of programme packages, organisation, control and the possibility of amalgamation of providers may amplify or inhibit these tendencies.

Legal research is challenged with incorporating perceptions of media research, covering economic issues and at the same time investigating the feasibility of regulation in the area of quality management, the warranty of function for and access to media services. The aim is to investigate if and how present instruments of legal media regulation are called for to retain the balance between culture and commerce in the media and whether these instruments are appropriate.

Publications

  • Der Schutz des Veranstalters von Sportereignissen nach italienischem Recht, ZUM 1994, S. 461-470 (zusammen mit Alessandra Pedriali)
  • Die neuen Vorschriften für die Rundfunkwerbung in Italien, GRUR Int. 1994, S. 32-33
  • Die neuen Sponsoringvorschriften im italienischen Rundfunkrecht, GRUR Int. 1994, S. 912-917
  • Werbeunterbrechungen in Spielfilmen. Eine vergleichende Untersuchung nach deutschem, italienischem und internationalem Urheberrecht unter Berücksichtigung des Rundfunkrechts, Baden-Baden 1994
  • Buchbesprechung: Jose Martín-Pérez de Nanclares: Die EG-Fernsehrichtlinie, Baden-Baden 1995, in GRUR Int. 1996, 79-80
  • Sittenwidrigkeit von Verträgen über die Bereitstellung von Telefonsexdienstleistungen? NJW 2001, 1912-1914
  • Internet-Suchmaschinen und das Recht auf freie Meinungsäußerung, Festschrift Gerhard Schricker (70. Geb.), München Beck 2005, S. 137-148
  • Vielfaltssicherung im bundesweiten Fernsehen: Voraussetzungen und Grenzen einer Prüfung der medienrelevanten verwandten Märkte, München Verlag Reinhard Fischer 2005 (BLM-Schriftenreihe Band 82), 94 S
  • Verbote und Gebote ? Tabus in den Medien, in Sander/Ganguin (Hg.): Sensation, Skurrilität und Tabus in den Medien, 2006, S. 93-108
  • Salomonisches zur Störerhaftung im Internet, IPRax 2006, 246-250.
  • Tanja Dörre/Kai Kochmann: Zivilrechtlicher Schutz gegen negative eBay-Bewertungen, ZUM 2007, 30-40
  • Neue Wege der Sender- und Programmfinanzierung, in Peifer, Karl-Nikolaus/Prütting, Hanns, Vierzig Jahre Institut für Rundfunkrecht, München 2007, S. 103 - 141
  • Buchbesprechung: Krämer, Michael, Schutzmöglichkeiten für TV-Formate. Eine rechtsvergleichende Untersuchung nach deutschem und amerikanischem Recht (Band 13 der Schriftenreihe zu Medienrecht, Medienproduktion und Medienökonomie). Nomos Verlag Baden-Baden 2006, UFTIA 2007 I S. 270-271.
  • Rüberg, Michael: Vom Rundfunk- zum Digitalzeitalter. Die elektronische Übermittlung urheberrechtlicher Schutzgüter in Deutschland und Großbritannien, München 2007 (Schriftenreihe des Instituts für Rundfunkrecht - Band 98)
  • Rundfunkveranstaltung im Spannungsfeld zwischen Rundfunkregulierung und Wettbewerbsaufsicht, in: Bayerische Landeszentrale für neue Medien (Hg.), BLM-Symposion Medienrecht 2007: Freiheitssicherung durch Regulierung: Fördert oder gefährdet die Wettbewerbsaufsicht publizistische Vielfalt im Rundfunk?, München 2009, S. 47-69 mit Diskussion S. 70-90
  • Presserecht im Internet. Drei Thesen und eine Frage zur Einordnung, Privilegierung und Haftung der "elektronischen Presse", in: Jörg Gundel/Peter W. Heermann/Stefan Leible (Hrgs.), Konvergenz der Medien - Konvergenz des Rechts?, JWV Jenaer Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft (Bayreuther Studien zum Wirtschafts- und Medienrecht, Bd. 3), Jena 2009, S. 47-59
  • (gemeinsam mit Tanja Dörre), Übungen im Medienrecht, 2. Aufl. Berlin 2011.
  • Tagesschau-App – Wirklich ein Fall für das Wettbewerbsrecht?, GRUR-Prax 2012, 521-524
  • Google’s autocomplete function – Is Google publisher or mere technical distributor? 3 Queen Mary Law Journal 318-324
  • Vergütungsansprüche von Kabelnetzbetreibern für die Einspeisung der Angebote des öffentlich-rechtlichen Rundfunks im Must-Carry-Bereich (Rechtsgutachten im Auftragt der in der ARD zugammengeschlossenen Rundfunkanstalten), Köln 2013 abrufbarüber http://www.ard.de/download/614420/index.pdf
  •  OLG Köln, Urt. v. 2012.2013 – 6 U 188/12, GRUR-Prax 2014, 44 (Zulässigkeit des öffentlich-rechtlichen Rundfunkangebots einer Tagesschau-App)
  • Paschke/Berlit/Meyer (Hg.), Hamburger Kommentar Gesamtes Medienrecht, 2. Aufl. Baden-Baden 2012, CR 9/2012, S. R91-92
  • Becker/Weber (Hg.), Funktionsauftrag, Finanzierung, Strukturen. Zur Situation des öffentlich-rechtlichen Rundfunks in Deutschland. Liber amicorum für Carl-Eugen Eberle), Baden-Baden 2012), UFITA 2012/III S. 948-952
  • Ricker/Weberling, Handbuch des Presserechts, 6. Aufl. 2012, GRUR 2013, 361-362
  • Heiko Neuhoff, Rechtsprobleme der Ausgestaltung des Auftrags des öffentlich-rechtlichen Rundfunks im Online-Bereich, 2013, UFITA 2014 (demnächst)